Zespół Szkolno - Przedszkolny w Kościelnej Wsi

Tutaj powinien być opis

Projekt "Młodzi naukowcy przez zabawę do wiedzy"

Uczniowie uczęszczający na świetlicę szkolną biorą udział w innowacji pedagogicznej "Młodzi naukowcy - przez zabawę do wiedzy". Zajęcia z tego programu obywają się w każdy czwartek na świetlicy od godziny 13:00. Rozpoczęły się w lutym i będą trwały do czerwca. Realizowane są poprzez różnorodne zadania praktyczne, obejmujące samodzielne wykonywanie obserwacji i eksperymentów, planowanie, stawianie pytań czy formułowanie prostych wniosków. Zajęcia realizowane w tej formie to także nauka poprzez wspaniałą zabawę, która może dostarczyć wiele radości i przyjemności. Samodzielne wykonywanie poszczególnych zadań to dla dzieci możliwość spróbowania swoich sił w nowych sytuacjach, poznania otoczenia, integracji zmysłów. Uczniów interesuje wszystko, co można dotknąć, zbadać i doświadczyć, a eksperymentowanie czy prowadzenie obserwacji jest właśnie działaniem wielorakim (obejmuje między innymi czynności manualne, wrażenia zmysłowe, ćwiczenia w czytaniu i planowaniu, naśladowanie nauczyciela). Ze względu na zastosowanie zespołowych form pracy, warsztaty mogą stać się doskonałą okazją do zintegrowania grupy świetlicowej. Większość zaplanowanych eksperymentów jest bardzo efektowna i zazwyczaj wzbudza w uczestnikach wiele pozytywnych emocji. Dzieci od najmłodszych lat uwielbiają eksperymenty. Doświadczanie na każdym polu jest podstawą ich rozwoju i nauki. To poprzez eksperymentowanie i doświadczanie poznają prawdy rządzące światem. Wiedza i umiejętności zdobywane w ten właśnie sposób na długo zapadają w pamięć. Pozwalając dzieciom doświadczać i eksperymentować zachęcamy je do działania, pokazujemy, że to, co się dzieje wokół nas, możemy wytłumaczyć. Poprzez eksperymentowanie uczymy też dziecko skupienia uwagi na zadaniu. Musi bowiem zauważyć, co ciekawego się zdarzyło podczas wykonywania doświadczenia. Głównym założeniem innowacji jest rozbudzenie i rozwijanie pasji badawczej uczniów w młodszym wieku szkolnym.

 

Pierwsze zajęcia z programu odbyły się 21 lutego 2019 r. Uczniowie wraz z opiekunem ustalili reguły obowiązujące podczas zajęć i opracowali „Kodeks młodego naukowca". Wykonali pierwsze doświadczenie - "Lewitujące jajko". W kolejnym tygodniu uczniowie sprawdzili jak ważne jest zapinanie pasów bezpieczeństwa w samochodzie i dowiedzieli się, co to jest siła bezwładności. Najpierw rozwiązali wykreślankę, aby dowiedzieć się jaka siła fizyczna jest za to odpowiedzialna, a następnie za pomocą samochodu z klocków Lego i ludzika, wykonali doświadczenie pokazujące, co dzieje się z pasażerem w momencie uderzenia samochodu, gdy ma zapięte pasy i gdy są one odpięte. Każde dziecko mogło spróbować swoich sił w kolejnym doświadczeniu "Bańka w bańce". Uczniowie wytrwale próbowali zrobić bańkę w bańce, co okazało się niełatwym zadaniem. Jednak wytrwałość dzieci pokazała efekty tego doświadczenia.